Skoči na glavno vsebino

Merjaščeva pot – POTEK IN OPIS VEZNE POTI

Od OŠ Sostro (280 m) gremo proti centru Ljubljane po Cesti II. grupe odredov. Ko cesta rahlo zavije desno, jo zapustimo in nadaljujemo naravnost po Dobrunjski cesti, a že po dobrih 100 m zavijemo v križišču levo na C. na Urh. Po njej dosežemo cerkev na Urhu (339 m). Nadaljujemo po peščenem platoju desno mimo spomenika v gozd do razpotja. Po spodnjem kolovozu (ali po zgornjem pod vrhom Breznika) pridemo do sedla nad vzhodno avtocestno obvoznico pri Bizoviku. Nadaljujemo po desnem kolovozu. V ključih se vzpnemo na predvrh, kmalu nato pa še na vrh Dobrunjskega hriba (430 m). Vrh je levo tik ob kolovozu.
Do sem je 3,2 km oz. 50 minut hoje.

Nadaljujemo po grebenskem kolovozu na jug v smeri vasi Orle. Zložno dosežemo še južni vrh Dobrunjskega hriba, nato pa se kolovoz strmo spusti in takoj spet vzpne na komaj opazen in neoznačen vrh Pokurniki (430 m). Kmalu zatem pridemo na označeno razpotje. Naravnost bi prišli v vas Orle, ki pa je že v drugi občini. Nadaljujemo ostro levo navzdol v smeri zaselka Zadvor. Kolovoz se spušča po gozdnem hrbtu, mimo spomenika NOB, do sedelca, kjer krenemo na stezico levo navzgor. Kmalu dosežemo vrh Zadvorskega hriba (401 m).
Od Dobrunjskega hriba 1,6 km oz. 25 minut.

Sestopimo po potki naprej in zelo kmalu spet pridemo do kolovoza, ki smo ga zapustili malo pred vrhom. Po njem nadaljujemo levo in dosežemo 6. postajo trim steze Zadvor. Pri naslednji, 7. postaji, izberemo desno pot trim steze in se spustimo mimo postaj 8, 9 in 10. Tik pred postajo 11 zapustimo široko pot in krenemo desno navzdol na stezo do križišča Podmolniške ceste in Mareške poti.
Nadaljujemo naravnost po ozki Mareški poti ob vznožju hriba do konca asfalta in še malo naprej, navzdol skoraj do odcepa za Sadinjo vas. Tam krenemo desno navzgor na dobro viden kolovoz, ki se strmo vzpne skozi gozd. Kolovoz sčasoma preide v stezo, ki nas v ključih pripelje na vrh Marenčka (415 m). Od Zadvorskega hriba 3 km oz. 50 minut.

Z vrha sestopimo po dobro vidni poti na jug in jugozahod, vse do križišča v vasi Podmolnik. Nadaljujemo po asfaltni cesti proti Orlam. Za hišo Završje 19 gremo levo navzgor po ožji asfaltirani cesti (ne v smeri Orle), mimo zadnjih hiš in naprej na makadamsko cesto. Po travnati jasi ta preide v gozdni kolovoz, mimo vodnega zbiralnika in pod daljnovodom. Markacije nas po vse slabšem kolovozu pripeljejo na grebensko pot na robu ljubljanske občine. Po širši, dobro uhojeni poti se vzpnemo mimo zahodnega predvrha na vrh Molnika (582 m) s klopcami in vpisno knjigo. Z Marenčka 3,4 km oz. 1 h hoje.

Z vrha Molnika sestopimo po poti mimo skrinjice na jug. Pot se kmalu strmo spusti in doseže položen kolovoz. Po njem krenemo levo po grebenu in kasneje navzdol. Pot vijuga vse niže, na razpotjih pa izbiramo širši kolovoz. Ko dosežemo travnik na levi, smo v dolini Brezniškega potoka. Gremo čez most in levo po asfaltirani cesti nekaj 100 m do levega ovinka. Za hišno številko 37 krenemo desno na kolovoz v gozd. Kolovoz je mestoma zaraščen in ožji. Po njem navzgor dosežemo vas Brezje pri Lipoglavu. Iz središča vasi gremo levo navzgor po asfaltirani cesti mimo zadnjih hiš proti vzhodu. Asfaltna cesta pri hiši št. 34 preide v makadamsko cesto in vrh Povšnika obide po južni strani. Na najvišji točki cesto zapustimo in po markiranem brezpotju levo poiščemo dve minuti oddaljen vrh Povšnika (538 m). 4,3 km oz. 1.15 h hoje.

Z vrha Povšnika se vrnemo na makadamsko cesto in po njej levo navzdol do križišča. Levo opazimo tablo “Pot pod Pugledom”. Gremo mimo table po kolovozu in takoj nato desno čez travnik do še ene takšne table. Kolovoz se nato desno zložno vzpenja skozi gozd vse do parkirnega prostora pod vodnim zbiralnikom. Tu se priključimo markirani planinski poti z Velikega Lipoglava, ki nas pripelje na vrh Pugleda (615 m). S Povšnika 1,8 km oz. 30 minut hoje.

S Pugleda se vrnemo kratko po isti poti na vzhodni predvrh s spomenikom NOB. Nadaljujemo naravnost po grebenski stezi na vzhod in kmalu dosežemo kolovoz. Nadaljujemo po njem levo navzdol na sedelce in še malo naprej. Med borovničevjem poiščemo stezico, ki nas v nekaj minutah strmo pripelje na vrh Žernovec (559 m). 1 km oz. 15 minut hoje.

Z vrha se vrnemo na sedelce, kjer se levo navzdol odcepi mestoma zaraščen kolovoz. Po njem zložno sestopimo v dolinico, gremo preko potoka in na drugi strani položno prečimo do makadamske ceste. Po njej desno smo v nekaj minutah v vasi Veliki Lipoglav. V središču pri kapelici gremo rahlo desno po asfaltni cesti mimo hiš št. 9, 8 in 7 ter se držimo leve. Ko se asfaltna cesta konča, nadaljujemo po kolovozu levo navzdol čez travnike v dolino med obema Lipoglavoma. Na drugi strani ujamemo že od daleč viden kamniti kolovoz, ki nas pripelje na asfaltirano cesto v Malem Lipoglavu. Gremo levo mimo cerkve in v križišču desno do podružnične osnovne šole Lipoglav (500 m). Do sem 2,5 km oz. 40 minut.

Nasproti šole je malo niže kolovoz čez travnike. Po njem gremo na vzhod proti hišam in vzpetini na naši desni. Kolovoz zavije desno proti gozdu, mi pa se vzpnemo po travnati stezici do hiše Mali Lipoglav 34 b. Že čez nekaj metrov dosežemo asfaltno cesto, kjer gremo desno navzgor. Nad hišo Mali Lipoglav 34a poiščemo stezo, desno skozi praprot in gozd. Pot nas v polkrogu vodi mimo počitniške prikolice na vrh Malega Boršta (548 m). Tu je začetek dveh kolesarskih prog za spust. Od PŠ Lipoglav 550 m oz. 10–15 minut.

Z Malega Boršta gremo nazaj na cesto in navzdol na sever mimo hiš, nato pa navzgor mimo Velikega hriba ter spet rahlo navzdol do gasilskega doma. Tu moramo desno in po cesti vse do križišča štirih cest. Po asfaltirani cesti gremo skozi vas Pance. Na koncu vasi nadaljujemo po kamnitem kolovozu, ki je označen tudi z modro-belimi turnokolesarskimi markacijami. Po 200 metrih v blagem desnem ovinku zavijemo levo na gozdni kolovoz, ki ga zapustimo že po 15 metrih in krenemo levo po poti navzgor na greben. Grebenska pot nas nato kmalu pripelje povsem na vrh Treščak (566 m). 4,7 km oz. 1 h hoje.

Z njega strmeje sestopimo na sever po brezpotju oz. slabo vidni stezici. Na dnu strmine ujamemo makadamsko cesto oz. glavni kolovoz, ki mu sledimo, najprej rahlo navzgor, nato navzdol do razpotja, pri znamenju, kjer sta tudi klopca in znak pohodne poti pod Pugledom. Levo gre cesta v vas Selo pri Pancah, naravnost gor pa steza na vrh Jazbine (563 m), ki ga dosežemo v kratkem času. 1,2 km oz. 15 minut.

Vrnemo se nazaj do razpotja pri znamenju. Za nadaljevanje izberemo gozdni kolovoz levo proti severu. Sprva se kolovoz spusti do grobov na desni, nato pa vzpne po zahodnem pobočju hriba. Na primernem mestu kolovoz zapustimo in se po brezpotju vzpnemo na sam vrh Vodice (605 m). Nanj se lahko vpnemo tudi po kolovozu, po katerem smo prišli, a ga kmalu zapustimo in krenemo levo po brezpotju. 500 m oz. 15 minut.

Z vrha sestopimo po severnem grebenu in na prevalu ujamemo stezo, ki nas desno navzdol po vzhodnem pobočju zložno privede na širši gozdni kolovoz. Po njem ostro levo, sprva navzdol in nato po ravnem. Ko se kolovoz rahlo vzpne, moramo zaviti desno strmo navzdol po slabšem kolovozu. V rahlem desnem ovinku smo na razcepu: levo se odcepi komaj vidna steza, ki kmalu preide v mestoma zelo zaraščen kolovoz ter nas pripelje v dno doline. Desno pa pridemo na širši kolovoz, ki se prav tako spusti v dolino, a precej više in nas zato čaka daljša pot po dolinski makadamski cesti. V obeh primerih pridemo v dolino Panške reke do kamnoloma (380 m) že blizu glavne ceste Sostro–Javor. Tik pred kamnolomom moramo ostro desno navzgor, obidemo kamnolom in pridemo do razpotij. Držimo se desne, čeprav se tudi vsi drugi kolovozi više združijo in pripeljejo tik pod vrh hriba, ki ga obidemo po desni. Ko na levi strani ni več pobočja, se usmerimo levo po brezpotju oz. slabo vidni stezici na vrh Cirje (512 m). Z vrha Vodic 2,4 km oz. 1 h.

Vrnemo se na kolovoz in mu sledimo naprej na vzhod. Na razpotju se držimo leve. Pot po dolinici ob potoku doseže izvir potoka, malo višje pa sedelce. Tu na razpotju zavijemo levo na Vrh za Apnišem (583 m). 1 km oz. 20 minut hoje.

Z vrha sestopimo nazaj do izvira in nekoliko nižje krenemo levo po poti navzgor. Kmalu dosežemo greben in makadamsko cesto pri hiši št. 19. Levo nadaljujemo po cesti do naslednjega križišča, kjer gremo levo in takoj zatem še enkrat levo na vrh Teličnica (651 m) ob domačiji Teličar (hiša št. 16). 1,8 km oz. 25 minut.

Sestopimo po cesti v vas Ravno Brdo in še naprej navzdol proti dolini Besnica, a pri razpotju (okoli 480 m) krenemo levo navzgor po makadamski cesti do kmetije Hribar. Nadaljujemo levo po kolovozu navzgor na zahod. Pod vrhom zapustimo kolovoz in gremo po ožjem travnatem pasu med drevesi na širok travnat vrh Kogelj (578 m). Vrh je tik ob gozdni meji. 2,2 km oz. 50 minut.

Po širšem travniku se spustimo na jugozahod, kjer spet ujamemo kolovoz, ki smo ga pod vrhom zapustili. Nadaljujemo po njem na zahod, vse do Javorskega prevala (560 m), ki povezuje Sostro z dolino Besnice. Vzpnemo se na drugo stran, mimo hiše Javor 18 gremo po asfaltirani cesti navzgor. Pri hiši št. 20 gremo desno na makadamsko cesto proti hiši 22a. Tik pred njo je levo ob travniku tabla za vrh. Javorski vrh (641 m) je sicer malo naprej, sredi travnika, kjer stoji betonski vodohram, a stoji na privatnem zemljišču. 2,3 km oz. 40 minut hoje.

Od table krenemo levo po kolovozu skozi gozdič čez vzpetino mimo hiše št. 23b in naprej navzdol, dokler ne dosežemo asfaltne ceste. Po njej nadaljujemo daleč na zahod. Okoli 200 m za hišo št. 32 pridemo do razpotja, kjer izberemo ožjo asfaltirano cesto na levo. Sledimo ji do konca asfalta, nato za hišo 34b krenemo levo navzgor na travnat vrh Grmada (618 m). Na vrh lahko brez motenja posesti pridemo tudi s SV skozi gozd. Z Javorskega vrha
2,5 km oz. 35 minut.

Vrnemo se nazaj do križišča z glavno cesto in krenemo levo navzgor. Nato se cesta spusti in ponovno vzpne. Na ovinku moramo desno navzgor mimo hiše št. 40a in dosežemo Žagarski vrh (627 m), kjer stoji Radioamaterski dom z gostinsko ponudbo ob vikendih. 1,6 km oz. 20 minut.

Z Žagarskega vrha gremo po travnatem grebenu na SZ in kasneje po asfaltirani cesti proti prelazu Pečar. Ko cesta obide vršiček Grad s hišo Zagradišče 12a, se na sedelcu levo odcepi navzdol kolovoz, naravnost navzgor pa gre dokaj široka pot. Po njej navzgor na sever in kasneje na severozahod pridemo na vrh Babne gore (544 m). 2,1 km oz. 40 minut.

Z vrha moramo nazaj po poti nekaj deset metrov, nato krenemo levo navzdol po poti na severovzhod, kjer dosežemo isto asfaltirano cesto, ki smo jo prej zapustili, le nekoliko nižje. Po njej gremo navzdol do prelaza Pečar (460 m). Na drugi strani ceste nas smerokaz na hiši Spodnja Besnica 2 usmeri na sever. Držimo se markiranega kolovoza, ki nas po grebenu pripelje na Debni vrh (tudi Deben ali Debenji vrh, 530 m) z razglednim stolpom. Z Babne gore 2,5 km oz. 40 minut.

Z vrha sestopimo strmeje na drugo, severno stran. Ko se široka pot položi in krene navzgor, jo zapustimo in gremo po desni, ožji poti, ki vrh vodoravno obide po vzhodni strani. Na drugi strani vrha sestopimo desno na sedelce z mizo in klopcama ter informacijsko tablo o gradu Ostrberg. Strmo se povzpnemo na vrh Stari grad (451 m), kjer je od nekdanjega gradu ostal le en zid. 1,9 km oz. 25 minut.

Vrnemo se nazaj na sedelce, kjer nas tabla usmeri na kolovoz proti Zalogu. Po njem le nekaj metrov in na razpotju ostro desno po kolovozu, ki obide vrh in se v vijugah spusti v dolino. Ko pot doseže travnik, nas tabla usmeri na ožjo stezo desno. Po njej pridemo prek mostiča čez potok Besnica in do glavne asfaltirane ceste po dolini Besnice (280 m). Oznaka za Ostrovrharjevo pohodno pot nas preko ceste usmeri navzgor skozi gozd. Sprva se vzpnemo levo, nato dolgo časa v desno. Pot se vseskozi vzpenja, doseže greben, kjer se priključi širokemu kolovozu – Borovničevi pohodni poti. Ostrovrharjeva pot gre levo, mi pa desno navzgor. Malo pod vrhom opazimo desno stezo na greben. Po njej kmalu dosežemo vrh Grmadnik (569 m). Do tu 2,5 km oz. 1 h.

Nadaljujemo po poti naravnost na drugo stran in kmalu spet ujamemo Borovničevo pot proti Jančam (tabla). Po kolovozu zložno nadaljujemo, prvi vrh obidemo po desni, drugega po levi do travnikov pri domačiji Tomaž (Besnica 11). Po 200 m se odcepi Borovničeva pohodna pot proti Jančam, mi pa nadaljujemo naravnost po makadamski cesti do križišča z asfaltirano cesto. Navzgor je vas Vnajnarje, mi pa gremo desno dokaj strmo navzdol v dolino Besnice. Na križišču moramo levo in ob dolinski glavni cesti dosežemo PŠ Besnica, Besnica 21 (360 m). Z Grmadnika 4,1 km oz. 55 minut.

Če se ne odločimo za spust do PŠ Besnica, lahko na križišču za domačijo Tomaž krenemo levo, sledimo markacijam Borovničeve poti proti Jančam in pridemo tik pod Vrhovčev hrib (do njega je okoli 2 km oz. 30 min). To prihrani uro in pol hoje ter strm spust in nato vzpon nazaj do vasi Vnajnarje.

Od PŠ Besnica gremo kratko po dolini navzgor in za hišo Besnica 22 krenemo navzgor levo po cesti, ki se dvigne nad šolo. Na čistini gremo desno, mimo čebelnjaka in po kolovozu in široki poti navzgor. Delno skozi gozd, delno ob travnikih se vzpnemo do vasi Vnajnarje. Pri hiši Vnajnarje 13 dosežemo asfaltirano cesto. Po njej gremo desno in na prvem križišču levo. Cesta se spusti v dolinico na sever in se nadaljuje navzgor na SZ. Z leve se priključi Borovničeva pot. Nadaljujemo navzgor do križišča, kjer se ostro desno odcepi cesta do domačije Vrhovec (Vnajnarje 19). Tik nad nami je Vrhovčev vrh (632 m) z vodohramom.
Od PŠ Besnica 4 km oz. 1.15 h.

Vrnemo se po cesti nazaj, se priključimo Borovničevi poti po asfaltirani cesti navzdol. Na ovinku krenemo levo na kolovoz in ob sadovnjaku mimo hiše Vnajnarje 6. V gozdu zapustimo Borovničevo pot in se levo skozi goščavo povzpnemo naravnost do vrha Tičenca (684 m). Na vrhu je vodohram. Z Vrhovčevega hriba 1,9 km oz. 25 minut.

Sestopimo skozi goščavo na jug in po nekaj korakih pridemo nazaj na Borovničevo pot. Sledimo ji rahlo navzdol do asfaltne ceste in po njej dosežemo vas Gabrje. Držimo se markacij, kmalu zapustimo vas in se vzpnemo skozi gozd. Travnati vrh Zavrh (718 m) je nekoliko desno (južno) od poti, tabla pa na drevesu severno od jase. 2,2 km oz. 30 minut.

Z vrha sledimo Borovničevi poti na vzhod, ponovno stopimo na asfaltirano cesto in po njej kmalu dosežemo PŠ Janče (716 m). Od šole nadaljujemo po cesti navzgor do kapele, kmalu zatem pa preko travnika levo dosežemo Janški vrh (794 m). Skoraj na vrhu je planinska koča. 2 km oz. 25 minut.

Z vrha gremo levo mimo cerkve, nato pa krenemo desno po markirani poti, ki vodi v Litijo. Spustimo se do vasi Tuji Grm, kjer na križišču izberemo levo, zgornjo cesto. Pripelje nas do križišča, kjer nadaljujemo navzgor po makadamski cesti mimo lovske koče (Tuji Grm 11 oz. 12). Po cesti pridemo po zapornice, kjer nadaljevanje ni več dovoljeno, saj je zgoraj strelišče. Mancin vrh, imenovan tudi Vrh zidu (747 m) je levo od zapornice v goščavi, tabla pa na majhnem razglednem stolpu ob zapornici.
2 km oz. 40 minut.

Vrnemo se po makadamski cesti do križišča za št. 11. in nadaljujemo levo po asfaltirani cesti na JZ. Dosežemo večje križišče cest pod Jančami, kjer se priključimo markirani poti E-6. Hodimo po cesti na jug. Na desni vidimo manjšo vzpetino. Cesto zapustimo in se povzpnemo na vrh kar po travnatem brezpotju. Na vrhu Brezovo brdo (686 m) dreves ni, zato je tabla nekoliko niže na SZ. 3 km oz. 40 minut.

Z vrha gremo na JV po potki in kasneje kolovozu ter se vrnemo na asfaltirano cesto. Gremo desno in nadaljujemo do križišča. Med obema cestama je ograjen travnik. Preko električnega pastirja in ob desnem robu navzgor do vrha Lanišče (681 m), a pozor, le če je travnik že pokošen. Na vrhu je večje drevo s tablo in ograjeni vrtički. Ker je to vse na privatnem zemljišču, moramo upoštevati pravila lastnikov. 700 m oz. 12 minut.

Vrnemo se na križišče in desno po poti E-6 nadaljujemo na vzhod, kasneje pa na jug. Mimo travnatega grička Tičenca po asfaltni cesti dosežemo PŠ Prežganje (625 m). Po cesti naprej mimo gostišča in po 100 m krenemo levo, navzgor do cerkve na Prežganjskem hribu (658 m). 2,6 km oz. 35–40 minut.

Sestopimo mimo parkirišča na vzhod in dosežemo spet asfaltirano cesto in pot E-6. Po njej gremo do vasi Malo Trebeljevo. Najvišja točka Gabrke (604 m) je na travniku pri hiši Malo Trebeljevo 76. Tabla je nekoliko nižje na južni strani na odcepu ceste proti najvišji točki. 1,3 km oz. 20 minut.

Nadaljujemo po poti E-6 v vas Veliko Trebeljevo. Za zadnjo hišo na levi zavijemo navzdol po makadamski cesti. Ko pridemo do korita z vodo, krenemo desno navzgor. Pot se prečno vzpenja po pobočju na vzhod. Priključimo se poti z Malega vrha in levo v rahlem spustu dosežemo sedelce, nato pa se rahlo vzpnemo na vrh Strmce (608 m). Še nekaj korakov naprej navzdol po grebenu pridemo do razglednega predvrha s klopco in vpisno knjigo. Z Gabrke 2,6 km oz. 45 minut.

Vrnemo se navzgor in po zgornji poti dosežemo pot E-6. Krenemo desno in kmalu stopimo na cesto. Na križišču gremo po asfaltirani cesti navzgor. Vzpnemo se skozi vas Mali Vrh vse do konca vasi, kjer se mimo hiš Mali Vrh pri Prežganju 34 in 35 povzpnemo na vrh Kržareja (707 m). Na vrhu je vodno zajetje, malo nižje pa privatni bivak. Zelo lep razgled. S Strmce 2,2 km oz. 40 minut.

Na vrhu Kržareja je konec naše vezne poti. Na izhodišče v Sostro vodi označena Kostanjeva pot, čez vrh Križatec (623 m) in skozi vasi Javor, Zagradišče in Češnjica. Dolga je 16 km, za kar bi potrebovali okoli 4 h hoje.
Če ne želimo pešačiti imamo na voljo tudi avtobuse, ki vozijo v Ljubljano iz eno uro oddaljene vasi Malo Trebeljevo, vendar vozijo redko in še to le ob delovnikih. Bolje je, da si predhodno uredimo avtomobilski prevoz ali pa poskusimo z avtostopom.

Opozorilo
Pot je sicer lahko prehodna, a orientacijsko ponekod zahtevnejša. Poleg tega se razmere na terenu lahko spreminjajo glede na vremenske razmere in stanje tal. Za varnost obiskovalcev te poti Osnovna šola Sostro in PD Ljubljana Matica ne moreta sprejeti odgovornosti za morebitno nesrečo ali škodo, ki bi jo utrpel pohodnik. Uporabnik se za turo odloči sam in tudi tvega sam.